داغ ترینها: ....

کشف نشانه احتمالی حیات باستانی در مریخ

کشف نشانه احتمالی حیات باستانی در مریخ

به گزارش کمیاب آنلاین، مریخ نورد استقامت ناسا در جدید ترین کاوش خود روی یک سنگ، به نشانه های احتمالی حیات باستانی در سیاره سرخ رسیده است.


به گزارش کمیاب آنلاین به نقل از ایسنا، مریخ نورد استقامت(Perseverance) ناسا سنگی را در مریخ کشف کرده است که امکان دارد زمانی میزبان حیات میکروبی بوده باشد. این سنگ با نام مستعار «آبشار چیاوا»(Cheyava Falls) دارای ترکیبات و ساختارهای شیمیایی است که می تواند توسط حیات باستانی شکل گرفته باشد، باآنکه هنوز نمی توان احتمال فرآیندهای غیر بیولوژیکی را رد کرد.
قابل ذکر است که این نوع خصوصیت ها در سنگ ها روی زمین، اغلب با سابقه فسیل میکروب هایی که در زیر سطح زمین زندگی می کنند، مرتبط دانسته می شود.
ازاین رو مریخ نورد استقامت ناسا امکان دارد نشانه هایی از حیات باستانی را در این سنگ در مریخ پیدا کرده باشد. دانشمندان ناسا از این مورد به وجد آمده اند، اما محتاط هستند، چونکه برای تایید این کشف به تحلیل و بررسی بیشتری نیاز است.
استقامت با سنگی جذاب و به شکل نوک پیکان روبرو شده است که میزبان علایم و ساختارهای شیمیایی است که می تواند میلیاردها سال پیش، زمانیکه مریخ به شکل قابل توجهی مرطوب تر از امروز بوده توسط حیات میکروبی تشکیل شده باشد.
ابزار استقامت درون سنگی که دانشمندان آنرا «آبشار چیاوا» نامیده اند، ترکیبات آلی را شناسایی کرده که پیش سازهای شیمی حیات هستند که ما می شناسیم. در طول این سنگ رگه هایی از سولفات کلسیم وجود دارد که رسوبات معدنی هستند که نشان داده است آب که برای حیات ضروری می باشد، زمانی از میان این سنگ می گذشته است.
این مریخ نورد همینطور ده ها لکه میلی متری پیدا کرده است که هر کدام توسط حلقه ای سیاه احاطه شده اند و ظاهر لکه های روی بدن پلنگ را تداعی می کنند. این حلقه ها حاوی آهن و فسفات هستند که در نتیجه واکنش های شیمیایی توسط میکروب ها به وجود می آید و روی زمین هم دیده می شود.
دیوید فلانری اخترزیست شناس و عضو تیم علمی استقامت از دانشگاه فناوری کوئینزلند استرالیا در اطلاعیه ای اظهار داشت: این لکه ها یک شگفتی بزرگ هستند. روی زمین، این نوع خصوصیت ها در سنگ ها اغلب با سابقه فسیل شده میکروب هایی که در زیر سطح زندگی می کنند مرتبط می باشد.
مورگان کیبل دانشمند تیم استقامت در ویدئویی که ناسا امروز در یوتیوب منتشر کرد، اظهار داشت: ما هیچگاه این سه چیز را با هم در مریخ ندیده بودیم.
سنگ «آبشار چیاوا» در لبه دره رودخانه ای باستانی با عرض 400 متر به نام Neretva Vallis قرار دارد. دانشمندان گمان می کنند که این کانال باستانی مدت ها پیش به علت فوران آب به دهانه جیزرو به وجود آمده است. دره Neretva Vallis در امتداد دیوار داخلی این منطقه قرار دارد. در یکی از سناریوهای احتمالی، گِلی که قبلاً دارای ترکیبات آلی بوده به این دره ریخته شده و بعدها به سنگ آبشار چیاوا چسبانده شده است.
سناریوی دوم هم می گوید تراوش آب به درون سنگ می توانسته رگه های سولفات کلسیم و لکه های حلقه دار سیاهی را که می بینیم، بوجود آورده باشد.
قابل ذکر است که حداقل هنوز خصوصیت های قابل مشاهده روی این سنگ شواهد انکارناپذیری از حیات میکروبی باستانی در مریخ نیستند. بعنوان مثال امکان دارد که سولفات کلسیم مشاهده شده در دمای بالا و احیانا ظرف یک رویداد آتشفشانی نزدیک وارد سنگ شده باشد. با این وجود، دانشمندان به دنبال این هستند که آیا چنین واکنش های شیمیایی غیر بیولوژیکی می تواند منجر به لکه های سیاه حلقه دار مشاهده شده شود یا خیر.
نیکولا فاکس معاون مدیر مأموریت علمی ناسا در اطلاعیه ای اظهار داشت: این سفر از راه بستر رودخانه نِرتوا والیس نتیجه داد، چونکه ما چیزی را پیدا کردیم که قبلاً هیچگاه ندیده بودیم و به دانشمندان ما فرصت زیادی برای مطالعه می دهد.
کن فارلی دانشمند پروژه استقامت از موسسه فناوری کالیفرنیا در اطلاعیه ای اظهار داشت: ما این سنگ را با لیزر شکسته ایم و با پرتو ایکس به معنای واقعی کلمه چندین روز و شب از هر زاویه ای که قابل تصور است از آن عکس برداری کرده ایم.
برای درک کامل آن چه که میلیاردها سال پیش در این دره رودخانه باستانی رخ داده است، دانشمندان مشتاق هستند که نمونه ای از «آبشار چیاوا» را به زمین برسانند، جایی که بتوان آنرا با ابزار قدرتمندی که استقامت در اختیار ندارد، بررسی کرد.
با این وجود تلاش پیچیده آوردن نمونه ها از مریخ به زمین، بعد از افزایش هزینه های آن به 11 میلیارد دلار در ماه های اخیر با مشکلات زیادی روبرو شده است. در شکل فعلی، این برنامه احتیاج به پرتاب های مختلف به مریخ برای قرار دادن یک وسیله نقلیه در سیاره سرخ دارد و بعد از آن یا استقامت به سمت آن وسیله نقلیه سفر می کند و نمونه های جمع آوری شده خویش را تحویل می دهد یا آن نمونه ها را به یک بالگرد منتقل می کند تا آن بالگرد کار را تکمیل کند.
سپس مقرر است یک موشک آن نمونه ها را به مدار مریخ منتقل کند، جایی که یک فضاپیما آنها را جمع آوری کرده و به زمین باز می گرداند.
ناسا جایگزین های ساده تر مختلفی را از گروههای صنعتی و دانشگاهی ارزیابی می نماید و به هفت شرکتی که به دنبال این تلاش بودند، 1.5 میلیون دلار اعطا کرده است. سه مرکز تحقیقاتی در خود ناسا هم درحال انجام مطالعات هستند.




منبع:

1403/05/06
08:42:47
0.0 / 5
270
تگهای خبر: ابزار , پروژه , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
لینک دوستان كمیاب آنلاین