داغ ترینها: ....

مریخ نورد ناسا یک سنگ راه راه را در سیاره سرخ پیدا کرد

مریخ نورد ناسا یک سنگ راه راه را در سیاره سرخ پیدا کرد

به گزارش کمیاب آنلاین، مریخ نورد «استقامت» در جدید ترین ماجراجویی خود، یک سنگ راه راه را کشف کرد که امید می رود نشانه ای از تاریخچه باستانی مریخ باشد.


به گزارش کمیاب آنلاین به نقل از ایسنا، کشف جدید مریخ نورد «استقامت»(Perseverance) در هفته گذشته باعث شگفتی دانشمندان و کابران اینترنت شد چونکه آنها یک سنگ راه راه سیاه و سفید را دیدند که شبیه به سنگ های قبلی کشف شده در مریخ نبود.
به نقل از ناسا، حالا نزدیک به یک ماه از زمانی می گذرد که مریخ نورد استقامت صعود خویش را به شیب های تند منتهی به لبه دهانه شروع کرد تا در کوشش برای یافتن تاریخچه اولیه مریخ به جستجوی صخره های باستانی بپردازد. باآنکه این شیب های دشوار باعث کاهش سرعت صعود اولیه می شدند اما رانندگی مریخ نورد استقامت در ایام اخیر بسیار بهبود یافته چونکه استقامت در یک مسیر صاف تر حرکت کرده است. از این چشم انداز، مریخ نورد حالا می تواند نشانه هایی را از گذشته در مأموریت خود مشاهده کند.
هنگام حرکت مریخ نورد استقامت روی زمینهای سنگ ریزه ای، اعضای گروه یک سنگ را در فاصله دور با نشانه هایی از بافت غیر عادی در تصاویر دوربین «Navcam» مشاهده نمودند و نام آنرا «قلعه فریا»(Freya Castle) گذاشتند. این گروه پژوهشی یک رصد چندطیفی را با استفاده از دوربین «Mastcam-Z» برنامه ریزی کرد تا مریخ نورد قبل از دور شدن بتواند نگاه دقیق تری داشته باشد.
وقتی این داده ها چند روز بعد از اینکه مریخ نورد استقامت منطقه را ترک کرد فرستاده شدند، مشخص شد که سنگ چقدر غیرعادی است. قلعه فریا حدود ۲۰ سانتی متر عرض دارد و دارای یک الگوی چشم گیر با نوارهای سیاه و سفید متناوب است. گمانه زنی ها در رابطه با اینکه «سنگ گورخری» امکان دارد چه باشد، فورا در اینترنت منتشر گردید و دانشمندان ناسا از خواندن نظریه های مردم لذت بردند.
به عقیده گروه علمی ناسا، بافت این سنگ به آن چه پیش تر در «دهانه جیزرو»(Jezero Crater) و شاید سرتاسر مریخ دیده شده است، شباهتی ندارد. دانش ناسا در رابطه با ترکیب شیمیایی آن محدود است اما تفاسیر اولیه حاکی از این هستند که فرآیندهای آذرین یا دگرگونی می توانند نوارهای روی آنرا بوجود آورده باشند.
از آنجائیکه قلعه فریا یک سنگ سست است که به وضوح با سنگ بستر زیرین متفاوت است، احیانا از جای دیگری به اینجا رسیده است و شاید از یک منشا بالاتر به سمت پایین غلتیده باشد. این احتمال، دانشمندان ناسا را هیجان زده کرده است و آنها امیدوارند که مریخ نورد استقامت با ادامه حرکت در سربالایی، با نمونه هایی از این نوع سنگ جدید روبه رو شود تا بتوان بررسی های دقیق تری را انجام داد.
قلعه فریا صرفاً جدید ترین مورد از مجموعه سنگ های جذابی است که به تازگی یافت شده اند. از زمان رسیدن مریخ نورد استقامت به نزدیکی لبه دهانه، گروه ناسا متوجه تنوع فزاینده ای از سنگ ها مانند مجموعه متنوعی از سنگ ها در «کوه واشبرن»(Mount Washburn) شده اند. شاید این نخستین نگاه ما به سنگ های باستانی باشد که در اثر برخورد از عمق دهانه جیزرو بالا آمده اند و الان در لبه دهانه قرار گرفته اند. نتیجه را فقط زمان مشخص خواهد نمود.



منبع:

1403/07/04
08:56:38
0.0 / 5
29
تگهای خبر: اجرا , اینترنت , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
لینک دوستان كمیاب آنلاین